A felmondás íratlan szabályai

A felmondás íratlan szabályai

Mivel a válságból kezdünk kifelé evickélni, számítani lehet rá, hogy növekedni fog azok száma is, akik elérkezettnek érzik majd az időt arra, hogy munkahelyet váltsanak az elkövetkezendő hónapokban.

Nem mindegy azonban, hogy hogyan távozunk munkahelyünkről, milyen módon közöljük szándékunkat és mennyire vagyunk segítőkészek. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy volt kollégáink is a kapcsolati hálónk részét képezik, ezért hasznos lehet jó viszonyt ápolni velük. Az, hogy hogyan mondunk fel munkahelyünkön, nagyban befolyásolja majd a rólunk kialakított képet.

Túl sokáig maradni

A felmondási idő sok mindentől függ, többek között a munkahelyünkön eltöltött idő mértékétől is, de nagy általánosságban egy hónapos felmondási idővel kalkulálhatunk. Mikor közöljük a felmondásunkat, tisztázzuk felmondásunk körülményeit, beszéljük meg, hogy mennyi időre van szükség ahhoz, hogy át tudjuk adni a munkánkat, esetleg betanítani a következő alkalmazottat.

Igyekezzünk csak addig maradni, ameddig még szükséges. Ha már csak azért járunk be dolgozni, hogy kávézgassunk, és a kollégákkal csevegjünk, akkor azzal inkább rontunk a helyzeten. Ez nagyon demotiválható lehet a többiekre nézve.

Ha túl sokat mondunk

Bármi is legyen az oka a felmondásnak, nem kell minden részletet megosztani a munkáltatóval. Elég, ha csak annyit mondunk, hogy az új pozíciónkkal közelebb kerülhetünk karriercélunkhoz. Távozzunk emelt fővel és dicsőséggel. Nem ez a megfelelő idő arra, hogy megosszuk régóta felgyülemlett sérelmeinket feletteseinkkel, kollégáinkkal.

Amennyiben lenne egy záró interjú a cég humán erőforrás menedzserével, úgy alkalmunk adódhat arra, hogy részletesebben kifejtsük távozásunk okait, de ebben az esetben is ügyeljünk arra, hogy kritikánkat a megfelelő módon fogalmazzuk meg. Kifejthetjük, hogy miben nyújt majd többet az új munkahelyünk, mivel ebből tapasztalatokat szűrhet le munkaadónk.

Ha nem készülünk fel

Előfordulhat az is, hogy távozásunk gyorsabban lezajlik majd, mint gondolnánk. Ez főleg abban az esetben áll fenn, ha bizalmas információkat kezeltünk munkánk során vagy éppenséggel az egyik versenytársnál kapunk munkát. Fel kell készülni tehát arra az eshetőségre is, hogy nem lesz sok időnk a dolgok elrendezésére, ezért gondoskodjunk róla időben, hogy a személyes dolgainkat letakarítsuk gépünkről és asztalunkról.

Megfontolandó ajánlatok

Azzal is számolnunk kell, hogy egy lehetséges felmondás esetén munkáltatónk megpróbál minket megtartani – amennyiben hasznos és jó munkaerőnek bizonyultunk. Esetleg juttatást, nagyobb kihívást jelentő feladatot vagy fizetésemelést ajánl fel számunkra. Van, amikor ez megoldás lehet a helyzetre, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy a legtöbb esetben, kicsit később bár, de felmondanak az alkalmazottak. Jó ilyenkor számvetést készíteni, hogy miért is szeretnénk munkahelyet váltani. Amennyiben aktuális munkahelyünk is tudna nekünk olyan lehetőséget kínálni, ami megfelelő lenne számunkra, fogadjuk el. Azonban, ha a probléma gyökere mélyebbről fakad, nem érdemes alkudozni. Ha például a felettesünkkel nem tudunk szót érteni, vagy ha nem látunk lehetőséget a fejlődésre, nem valószínű, hogy ez megváltoztatható lenne, ilyenkor nem érdemes „alkudozni