A megfelelő kommunikáció sikeressé tesz

A megfelelő kommunikáció sikeressé tesz

Tippek, hogyan legyünk sikeresek az első munkahelyen

Megkapni egy állást mindig nagy élmény, főleg, ha már régebb óta vagyunk álláskeresők. Most, hogy elhelyezkedtünk, az első néhány hónap alatt kell belerázódnunk a munkába és bebizonyítanunk, hogy van helyünk új állásunkban. Hogyan? A készülést már az irodába lépés előtt elkezdhetjük. Elsőre furcsán hangozhat, de jó módszer a kollégákkal való kapcsolat ápolásához, ha például mindig követjük a legfrissebb és legérdekesebb híreket. Állítsunk be RSS-eket hírportálokon, hogy hosszas keresgélés nélkül is eljussanak hozzánk az érdekességek. Egy ilyen kis apróság nagy segítség lehet a kezdeti ismerkedési nehézségek leküzdésében, legyen szó jó vagy rossz hírről.

A következő, nagyobb lépés, hogy a versenytársak és a piaci változások tekintetében is legyünk felkészültek. Így tudjuk biztosítani, hogy sose essünk ki – tájékozatlanságunk miatt – a fontosabb társalgásokból, és véleményünk befolyásoló lehet a döntésekben.

Az első benyomás legyen jó

Amikor elérkezik az első munkanap, érkezzünk meg legalább 10 perccel korábban, és ne pattanjunk fel az asztalunktól abban a percben, amikor a munkaidő lejár. Ez olyan benyomást kelthet a munkáltatóban, hogy mi csak centire ledolgozzuk a munkanapunkat, és ezzel meg is vagyunk, és ez nem kelt jó benyomást senkiben.

Másrészt öltözzünk profikhoz méltóan. Inkább tegyük magasabbra a lécet a kezdeti időszakban, minthogy slamposan indítsunk és ezzel rossz vélemény alakuljon ki rólunk. Később még lesz időnk kitapasztalni, hogy mi a bevett szokás új munkahelyünkön öltözködés tekintetében.

A megfelelő kérdések

Ha már beleszoktunk a munkába és már saját projektet is kaptunk, győződjünk meg róla, hogy tisztában vagyunk a feladatokkal és azzal, hogy mik az elvárások. Ha valamiben nem vagyunk 100 százalékig biztosak, akkor kérdezzünk. Inkább kérdezzünk és legyünk óvatosak, minthogy valamit rosszul csináljunk. Amikor kérdezünk, legyen nálunk papír és toll, hogy a fontosabb pontokat le tudjuk jegyzetelni. Ha valamiben nem értünk egyet, azt is tudassuk kollégáinkkal, felettesünkkel a megfelelő módon.

Mindezek mellett sose éreztessük egyes feladatokkal kapcsolatban, hogy azok méltóságon aluliak számunkra. Mindenkinek van része adminisztratív feladatokban, ezeket ne kezeljük alantas munkaként. Feladatunk, hogy főnökünk munkáját megkönnyítsük. Ha irodai feladatokat kell végeznünk, ne panaszkodjunk. Ez talán alantasnak tűnhet, de ez nagy egész kis szelete. Nem minden nap telik a munkában dicsfénnyel övezve és kihívásokkal, de minden apróság számíthat a végcél szempontjából.

Eredményes kommunikáció

Ne próbáljuk lenyűgözni azzal a főnökünket, hogy azt mondjuk, gyorsan be tudjuk fejezni a munkánkat, ha annak csak kapkodás a vége. Legyünk mindig realisták és mindig tájékoztassuk felettesünket arról, hogy hol tartunk éppen a munkában. Az első hetekben igyekezzünk tisztázni főnökünkkel, hogy mik az elvárásai a kommunikáció tekintetében. Nem kell minden kérdést személyesen megbeszélni, ezért kérdezzük meg, hogy mennyire preferálja az e-mailben való kommunikálást. Kérjünk visszajelzést munkánkról, hogy már az elején kiderülhessen, hogy mikben kell változtatnunk.

Ne legyünk ilyenkor szégyellősek. Főnökünknek anyagi érdeke fűződik sikerünkhöz, így sokban megkönnyítjük az ő dolgát is, ha a megfelelően kommunikálunk munkánk során.

Szükség van az egyensúly megtartására. Mi előtt minden apró problémával a főnökünkhöz rohangálnánk, igyekezzük megtalálni magunk a megoldást. Mikor főnökünkhöz fordulunk igyekezzünk összeszedettek lenni, konkrét kérdésekkel készülni, hogy ne akkor keljen magát a problémát is megfogalmaznunk. Készüljünk megoldási javaslatokkal is.

A megbeszéléseken osszuk meg véleményünket és gondolatainkat, természetesen tisztelettudóan, a meeting résztvevőivel. Ezért is vettek fel minket. Éljünk az olyan lehetőségekkel, melyek kihívást jelenthetnek számunkra, hogy fejlődhessünk.