Időszerű az önéletrajzunk?

Mikor írt utoljára önéletrajzot? Néhány hónappal ezelőtt? Több mint egy éve? A legtöbb ember csak akkor foglalkozik önéletrajzával, amikor feltétlenül szüksége van rá. A jelenlegi gazdasági helyzetben, amikor gyorsan változhatnak a körülmények, sokan hirtelen kerülnek olyan helyzetbe, hogy állás után kell nézniük. Ilyenkor elő kell keresni egy korábbi önéletrajzot, ami azonban egy régebbi állapotot tükröz. Amikor kinyitunk egy ilyen időkapszulát, akkor gyakran meglepetéssel nézzük, hogy mennyi minden változott, akár egy év alatt is. Érdekes lehet számunkra átfutni és látni, hogy mennyi mindenben fejlődtünk azóta, de a piacon nem számít versenyképesnek egy ilyen önéletrajz.

Tegyük meg az első lépést és gondoljuk át, hogy mi mindenben fejlődtünk a legutóbb megírt önéletrajzunkhoz képest!

Önéletrajzunk egy marketing eszköz, amivel karrierünket építhetjük. Olyan, mint egy rövid ajánló arról, hogy miket tudunk nyújtani leendő munkaadónknak. Amikor elolvassuk egy könyv fülszövegét, néhány jól összeszedett információ alapján képesek vagyunk eldönteni, hogy szeretnénk-e megvenni a könyvet vagy sem. Hasonlóan olvassa a HR-es is önéletrajzunkat.

Sokan nem szánnak elég időt az önéletrajz megírására és csupán kiegészítik a már korábbról meglévő adatokat. Ez nem jó megoldás. Egészben nézzük át a korábban közölt adatokat és információkat és, ha kell szerkesszük újra azokat. Egy önéletrajznak a lehető legaktuálisabbnak kell lennie, másrészről pedig ne akarjunk mindent beleírni. A fülszövegben is csak néhány, figyelemfelkeltő információ van kiragadva, ami ha felkeltette érdeklődésünket, akkor elolvassuk a könyvet. Ha az önéletrajzunk egyértelműen mutatja, hogy alkalmasak vagyunk a megpályázott pozíció betöltésére, akkor behívnak minket egy személyes elbeszélgetésre.

Mit tartsunk meg, mit hagyjunk el?

Minden adat, ami az önéletrajzunkban szerepel, legyen aktuális. Egy 1981-ben elvégzett szak egy egyetemen ma már nem mond semmit az interjúztatónak. Aktuális információkkal kell ellátni leendő munkaadónkat, hogy lássa, most mire vagyunk képesek.

Néhány egyszerű tanács, hogyan legyen az önéletrajzunk egy jó marketing eszköz:

  • Milyen régi? Ha az adatok 10 évnél régebbiek, akkor tegyük relevánssá az információkat. Elképzelhető, hogy korábban nagy eredménynek számított karrierünkben, de mit tudunk felmutatni ma?
  • Más üzletág? Sokan váltanak karriert életük során, akár többször is, így egy korábban elért eredmény egyáltalán nem biztos, hogy helytálló az aktuális jelentkezésnél is. Hasznosítható az a tudás, amit előző munkahelyünkön szereztük?
  • Meg tudunk említeni konkrétumokat? Nincs szükség hosszú listára olyan információkról, hogy „részt vettem havi értékelő megbeszéléseken”. Ezekkel az információkkal csak az értékes helyet pazaroljuk. Az érdektelen információkkal ne tereljük el a lényegről a szót.
  • Naprakész a technikai tudásunk? Sokan korábbi szoftverekkel és technikai eszközökkel dolgoztak eddig, de valóban szükséges megemlítenünk, hogy pl. a Windows 3.0-val dolgoztunk?

A munkaadók és a HR-esek nem kíváncsiak olyan önéletrajzokra, amik egy korábbi állapotot tükröznek rólunk. Aktuális eredményeket és jelenlegi képességeinket szeretnék megismerni. Azt szeretnék megtudni, hogy mire vagyunk képesek a munkánkban, mennyire vagyunk képesek a fejlődésre. Alakítsuk önéletrajzunkat tehát úgy, hogy versenyképesek legyünk azzal a munkaerőpiacon.