Netikett, avagy hogyan keressünk állást online

Netikett, avagy hogyan keressünk állást online

Illő viselkedés, megfelelő üzleti viselet, hatásosan tálalt önéletrajzok, ezek mind azt szolgálják, hogy jelentkezésünk elnyerje a munkaadó tetszését. Sokszor apróságokon múlhat a siker, akár egy megfelelő kézfogáson az interjú kezdetén, egy kedves mosoly vagy a megfelelő szemkontaktus. Ezek az íratlan szabályok az üzleti etikettben irányadóak lehetnek az interjún való viselkedésben, az e-mail kommunikációban és a telefonos kapcsolattartásban. De mi a helyzet az Internettel? Ott is érvényesek ezek a szabályok? A sok előnye mellett megvan az a hátránya, hogy hiányzik a személyes kontaktus. Ha valaki nem jól válogatja meg a szavakat, akkor egy írott szöveg könnyen félreérthetővé válik. Hogy sikeresek lehessünk az online álláskeresésben, fogadjunk meg néhány „netikett” tanácsot.

Legyünk tisztában a stílus erejével

Amikor online jelentkezünk állásra vagy küldjük el önéletrajzunkat, akkor figyeljünk a kis –és nagybetűk használatára. Ne használjunk csupa nagybetűt. Az online kommunikációban a csupa nagybetű használatának agresszív felhangja van, így könnyen félreérthetővé válhatunk. Amellett, hogy udvariatlannak tűnhetünk, az ilyen szövegeket sokkal nehezebb olvasni is.

Legyünk vírusmentesek

Bizonyosodjunk meg arról, hogy megfelelő a számítógépünk vírusvédelme. Ha a jelentkezésünkben csatolt dokumentum vírust tartalmaz és ezzel kellemetlenségeket okozunk leendő munkaadónknak, akkor azzal biztosan nem teszünk majd jó benyomást.

Kövessük az utasításokat

Azokat a dokumentumokat és információkat küldjük el jelentkezésünkben, amiket kértek tőlünk az álláshirdetésben. Ne adjuk meg a weboldalunk elérhetőségét azzal, hogy ott minden információt megtalálhatnak. A HR-esek többsége nagyon elfoglalt, így nincs idejük arra, hogy az Interneten szörföljenek. Segítsük őket a döntéshozásban azzal, hogy minden információt megadunk nekik, amire szükségük van.

A megfelelő formában küldjük el önéletrajzunkat

Olyan formátumban küldjük az önéletrajzot, ahogy azt kérik tőlünk. Ha nem tudjuk, hogy hogyan kell a kért formátumot létrehozni, akkor érdeklődjünk utána, kérjünk segítséget. A HR-esek az olyan formátumokat kedvelik, amiket egyszerűen meg lehet nyitni és nem foglalnak sok helyet. Tervezzünk előre és mentsük el önéletrajzunkat több formátumban is (.txt és .doc formátumban például). Ha nem tudjuk, hogy hogyan kell egy dokumentumot másik formátumban elmenteni, akkor kérdezzünk meg valakit, aki ért hozzá. Ha az álláshirdetésben azt kérik, hogy az e-mailbe illesszük be az önéletrajzot, akkor mindenképpen úgy küldjük el. Sokan nem akarnak külön dokumentumokat letöltögetni és megnyitogatni. Ez talán nem tűnik olyan megerőltetőnek első hallásra, ám ha több 100 jelentkezést kell valakinek megnyitni, akkor már sokat számít, hogy mennyi időt kell az önéletrajz olvasásával eltölteni.

Kerüljük a kísérő levelet

Ha nem kérik külön, akkor nem kell hosszú kísérő levet is csatolnunk a jelentkezésünkhöz. Ha szükségesnek érezzük, akkor írjunk egy rövid szöveget az e-mailben, amiben esetleg megemlítjük azt, hogy miért jelentkezünk az állásra. Ha úgy döntünk, hogy küldünk kísérő levelet, bár nem kérték, akkor a lényeget fogalmazzuk meg benne és szorítkozzunk a tényekre.

Tegyünk jó benyomást

Ha igényesek vagyunk és olyan jelentkezést adunk ki a kezünkből, amit ha mi magunk kapnánk, akkor érdeklődéssel olvasnánk, akkor sokkal több ajtó nyílik majd meg előttünk, mintha csak egy láthatóan gyorsan összedobott jelentkezést küldenénk el. Ne felejtsük el, hogy a személyes találkozó előtt a leadott jelentkezésünk alapján ítélnek majd meg minket.