Önéletrajz a digitális korszakban

Önéletrajz a digitális korszakban

Amikor állásra jelentkezik, minden jelölt arra törekszik, hogy olyan önéletrajzot állítson össze a jelentkezéshez, ami azonnal felkelti az olvasó, munkáltató érdeklődését. Mivel a legtöbb meghirdetett pozícióra több száz vagy akár több ezer jelentkezés is érkezik, számos vállalat modernizált eljárással szűri az önéletrajzokat. Valahányszor önéletrajzot adunk ki a kezünkből, a legfontosabb, amire ügyelnünk kell, hogy az tartalmazza a megfelelő kulcsszavakat. Gyakran hallhatjuk azt, hogy a HR-ek az első szelektálásnál csak átfutják az önéletrajzokat, főleg ha több száz jelentkezés érkezik az álláshirdetésre, nincs idejük több percet is elidőzni egy-egy jelöltnél. Mi alapján döntenek ilyenkor? Kulcsszavakat keresnek.

A következő tanácsok mentén haladva túlélheti önéletrajzunk az első szelektálást:

Válasszuk ki a megfelelő kulcsszavakat

A jól megírt álláshirdetések már önmagukban tartalmazzák az elvárások és előnyök között a legfontosabb kulcsszavakat. A HR-ek ezeket a szavakat keresik az önéletrajzokban is, ezért többek között figyeljünk arra is, hogy a hirdetésben használt kifejezéseket használjuk a jelentkezésben is. Ahhoz, hogy az esélyes jelöltek közé tegyenek minket, a megfelelő kulcsszavakra lesz szükségünk.

Olvassuk el figyelmesen a hirdetést, és próbáljuk meg elsajátítani a nyelvezetét, szóhasználatát. Szavakat és kifejezéseket keressünk, és használjuk őket, amennyire csak lehetséges.

Okosan a kulcsszavakkal

Arra az esetre, ha számítógépen, egy adatbázisba kell elküldeni jelentkezésünket, van néhány trükk, amivel sokan élnek, hogy a gép kulcsszavak szempontjából megfelelőnek találja az önéletrajzot. Vannak, akik felsorolják a kulcsszavakat, mások fehér szöveget írnak a fehér háttérre, így a rendszer észleli a kulcsszavakat, de a HR-es nem veszi észre szabad szemmel a turpisságot. A szakértők döntő többsége nem ajánlja ezeknek a trükköknek az alkalmazását.

Ne próbáljuk olcsó trükkökkel elérni, hogy átjussunk az első rostán, mert az elsődleges célunk az, hogy a miénk legyen az állás. Ezek a trükkök, ha lelepleződnek, könnyen hitelünket veszíthetjük.

Megfelelő pozíció megnevezés

Az álláshirdetésben szereplő pozíciómegnevezést használjuk az e-mailben, a motivációs levélben és az önéletrajzban is. Ha sajátos megnevezést használunk, azzal megzavarhatjuk a HR-est, esetleg nem lesz egyértelmű, hogy melyik pozícióra akarjuk beadni jelentkezésünket. A pozíció is egy fontos kulcsszó önéletrajzunkban, elengedhetetlen a beazonosításhoz.

Ne legyen unalmas

Ügyeljünk arra is, hogy ne tegyük unalmassá kulcsszavak egymás után pakolásával jelentkezésünket. Ha csak egy felsorolást lát az olvasó, azzal nem ragadja meg önéletrajzunk a tekintetét. Ha semmitmondóan alkalmazzuk a kulcsszavakat, azzal nagy valószínűséggel nem érjük el célunkat.

Csak szöveg

Ha webes felületen kell jelentkeznünk, akkor győződjünk meg róla, hogy csak és kizárólag szöveget illesszünk be a formába. Előfordulhat az is, hogy a Wordből bemásolt szövegünk is tartalmaz olyan karaktereket, melyeket nem ismer fel a vállalat rendszere (dőlt betű, vagy akár a kérdőjel is ilyenek lehetnek), és melyek olvashatatlanná teszik a szöveget. Érdemes ezért önéletrajzunkat akár „csak szöveges formátumban” is elmentenünk, mely lehetőséget a Word is felajánl nekünk mentéskor (angolul plain-text).

Kövesse az utasításokat

Ha elektronikusan kell beadnunk a jelentkezésünk, mindenképpen tartsuk be a kitöltési utasításokat! Minden rendszer különböző, ezért, ha már gyakorlottak vagyunk, akkor is legyünk figyelmesek, kövessük az utasításokat.